Anmeldelse af ny bog – Diabeteskuren

diabeteskuren_WEBI går ramte en ny bog din boghandel. Det er bogen Diabeteskuren – spis dig rask. Skrevet af Allice Apel Hartvig og Majbritt L. Engell. Forfatterne kender vi jo så godt. De er kvinderne bag Frk. Skrump og Netslank. De har også flere gode bøger bag sig som “Vis bare arme”, “Spis dig i balance”, “Graviditetskogebogen” osv. Så forventningerne er høje fra min side ;)

200.000 danskere går rundt med en uopdaget type 2 diabe­tes – og 750.000 skønnes at have et forstadie til sygdom­men. Som forfatterne selv skriver “Men der er håb forude – for du kan spise dig rask. Følger du de otte sunde og enkle leveregler i Diabeteskuren, kan du helt slippe for at udvikle type 2 diabetes. Har du allerede fået diagnosen, har du en god chance for at blive rask igen. Målet er at gøre dine blodsukkertal bedre, så du kan trappe ned med medicinen og måske helt undvære den.”

Bogen er af udseende som “Spis dig i balance”. Altså samme format og stil af billeder.  I øvrigt meget flotte billeder af lækkert mad ;) Men bogen skiller sig lidt ud ved at have meget teori. Faktisk er over halvdelen af bogen teori. Det synes jeg dog er helt ok, for det skrevet på en let tilgængelig måde, så det ikke bliver for surt ;) Jeg er ikke så god til teori, det indrømmer jeg, men må indrømme at denne bog har mange gode guldkorn og er meget interessant. Det er Arne Astrup der  har skrevet forordene.

Da der er meget tekst i bogen, vil jeg bare nævne nogle af de emner som bliver behandlet og så kan du selv læse mere i bogen :) Det hele handler jo om et stabilt blodsukker (det ved vi) og om at man kan spise og bevæge sig rask. Der er 5 gode råd til en sund kost

Fibergrønt – de mest fiberrige grøntsager
Fiberstivelse – fra de bedste fiberkilder
Protein – husk dem til alle hovedmåltider
MUFA – monoumættet fedt er sundt for dig
Omega-3 fedtsyrer – fra fed fisk eller fiskeoliekapsler hver dag.

Gode råd som bliver godt beskrevet og forklaret. Der bliver også gjort op med de gængse vejledende retningslinjer for diabetespatienter. Nemlig at man skal spare på fedtet. Det mener forfatterne ikke, men at man tvært imod skal skue op for fedtet. En ting som jeg håber at det danske sundhedssystem generelt snart får øjnene op for ;)

Så er der en liste over gode og dårlige kulhydrater. Det er nogle nye varer som jeg ikke har set før på skrift fra Frk. Skrump, hvilket jo er spændende. Det er bla. Hvid hvede (det vidste jeg så), grovvalsede havregryn, fuldkornshvedemel, Quinoa, fuldkornsris (brune, røde og sorte), rodfrugter og kolde kartofler. Der må være kommet nye god viden om disse produkter, der gør at Frk. Skrump nu siger ok for dem til os PCOpiger :) Men jeg er nu ret sikker på at det er i begrænset mængder og i et kombineret måltid.

Bogen gennemgår også hvordan du skal sammensætte din kost og der forslag til morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider. Der er forslag til gode ting at have i huset, gode snacks til taske, gode snacks i hjemmet, hvad du skal vælge når du spiser ude, fastfood osv. Man bliver i det hele taget hjulpet godt og med motivationen og målsætninger.

Små historier om virkelige personer er sat ind imellem det hele og gør at man måske kan relaterer til det. Jeg elsker personligt disse historier ;)

Opskrifterne i bogen spænder vidt. For en madnørd som mig er opskrifterne måske ikke så revolutionerende, men jeg læser jo også opskrifter som godnat læsning ;) Opskrifterne ser lækre og meget appetitlige ud. Der er alt fra brunch, toast, morgengrød, smoothies, salater, div. brød, supper, moussaka, desserter og lækre kager (se indlæg på min anden blog med Kitkat a la Frk. Skrump).

Jer har faktisk kun rosende ord om bogen. Den er gennemarbejdet og fyldt med den nyeste viden inden for kostområdet. Jeg synes det er dejligt at forfatterne ikke holder fast i tidligere bøgers kost, men fornyer sig i takt med den viden der hele tiden sker på kostområdet :)

Titel: Diabeteskuren
Forfattere: Alice Apel Hartvig og Majbritt L. Engell
Forlag: Gads forlag