Børnekost 0-6 år

Har du styr på dit barns kost?  Heidi Rydahl Jensen fra Diætisthuset kommer her med gode bud på hvordan du kan sammensætte dit barns kost:-)picked-for-you-1111230-mBørnekost – den første skemad (under 1 år)

Børns energibehov er størst i de første leveår og falder med alderen. Det er vigtigt at man fastholder eller indfører sunde kostvaner i hjemmet.

  • 0-9 måneder: Modermælk og/ eller modermælkserstatning

  • 4-6 måneder: Evt. tyndtflydende glutenfri grød af fx majsmel, rismel, boghvedemel, hirseflager eller boghvedeflager. Det kan også være grøntsagsmos.

  • 6-11 måneder: Almindelig mad som mos fx havregrød og øllebrød. Salt bør begrænses mest muligt. Kosten bør fordeles på 7-15 E% protein, 45-60 E% kulhydrat og 30-45% fedt.

I det første leveår anbefales det at tilsætte 1 tsk. fedtstof pr. portion hjemmelavet grød og mos, med mindre at det er lavet på modermælk eller modermælkserstatning. Små børn kost skal have et højt indhold af fedt og skal gradvis trappes ned, så fedtindholdet ved 2 års alderen svarer til den anbefalede mængde for større børn og voksne.

Vælg sødmælk og vand som drikke.

Links til mere information om mad til børn:

http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/Spaed_og_smaaboern/forside.htm

Børnekost – når maden kan tygges (fra 1 -3 år)

Når barnet er 1-2 år kan det begynde at spise almindelige rugbrødsmadder med mange forskellige slags pålæg. Brug gerne fisk, kød, indmad, ost, æg. Suppler evt. med lidt frugt og grønt fx små agurkestave og blød frugt som appelsin og blomme.

Energifordeling:

  • 1-2 år: Kosten bør fordeles på 10-15 E% protein, 50-55 E% kulhydrat, 30-35 E% fedt

  • Over 2 år: Kosten bør fordeles på 10-20 E% protein, 50-60 E% kulhydrat, 25-35 E% fedt

Børns appetit kan variere fra dag til dag og afhænger meget af alder og aktivitetsniveau. Det vigtigste er, at den mad der serveres hjemme og i daginstitutionen tager udgangspunkt i de officielle kostråd, samt at madens konsistens er tilpasset barnets alder og udvikling.

Børn anbefales ligesom voksne at spise hyppigt og gerne med 2-3 timers mellemrum, for at opnå den rette mængde energi, vitaminer og mineraler. Mellemmåltiderne skal være med til at sikre, at barnet får dækket sit behov for energi i løbet af dagen.

Eksempler på mellemmåltider:

Under 2 år:

  • Brød eller rugbrød (mest de lidt større børn) med plantemargarine eller pålæg, fx leverpostej, torskerogn, makrel, smøreost og lidt frugt eller grønt i den rette konsistens

  • A38 eller lignende med frisk frugt, fx mos, revet eller i små stykker og lidt smuldret rugbrød

  • Havregrød eller øllebrød lavet på mælk med frisk frugt eller avokado fx mos, revet eller i små stykker

Over 2 år:

  • Fuldkornsbolle med fx mager ost med max 18g fedt pr. 100g og frugt og grønt

  • Rugbrød med pålæg fx fisk eller kød og frugt og grønt

  • A38 med frisk frugt og lidt smuldret rugbrød/havregryn

  • Frisk frugt eller grønt til små mellemmåltider eller nødder og mandler, hvor sulten ikke er for stor

  • Pitabrød med fyld fx tun og lidt grønt

  • Havregrød med mælk og frugt

Fra 1-3 års alderen bør mængden af mælk og surmælksprodukter være ca. ½ liter dagligt. Sødmælken bør derfor skiftes ud med letmælk, derefter anbefales det at barnet drikker de magre mælketyper som voksne, hvor fedtprocenten er lavere, fx skummet-, mini eller kærnemælk.

Links til mere information om mad til børn:

http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/Boern_og_unge/forside.htm

Børnekost – når energien skal vare hele dagen (4-6 år)

Den sunde madpakke indeholder lidt forskelligt fra fem kategorier; grøntsager, brød (helst groft), pålæg (kød, ost eller æg), fiskepålæg og frugt.

Børn i 4-6 års alderen anbefales;

  • 300g frugt og grønt dagligt fordelt på 150g af hver. Mindst 60-80 bør være til frokostmåltidet – derudover til aften og til mellemmåltider

  • Fuldkornsprodukter i forhold til brød, pasta og ris. Som varm mad til frokost bør portionen være omkring 100g pasta/ ris eller ca. 85g brød svarende til 1½-2 skiver.

  • 200-300g fisk om ugen. Fiskepålæg bør indgå hver dag til frokost svarende til en portion på ca. 20g.

  • Der anbefales kød, æg og ost som pålæg hver dag.

  • Fedtstof anbefales med fokus på umættede fedtsyrer fra olie, plantemagarine, nødder/ mandler og avokado frem for mættet fedt som kødpålæg og ost.

Et eksempel på en madpakke:

50g grøntsager, fx gulerod, peberfrugt, lidt agurk eller tomat

1½ skive groft rugbrød

30g tilberedt kødpålæg, eller ½ æg og 15g kødpålæg

20g fiskepålæg

30g frugt svarende til ¼ stk.

Det kan være en fordel at have en samling små bægre i forskellig størrelse, der kan rumme alt fra lidt makrel i tomat eller et par skiver rødbede til en portion grøntsager eller frugt.

Kilder til information om børnekost og inspiration til madpakken:

http://www.altomkost.dk/Inspiration/Maaltider/Madpakker/Indpakning/forside.htm

http://www.altomkost.dk/NR/rdonlyres/83F3D5B7-06B8-4EAF-BD20-F9FEC1902CCA/0/Det_faelles_frokostmaltid.pdf

http://www.madklassen.dk/Opskrifter/madpakke/forside.htm

DiætistHuset kan tilbyde råd i vejledning i forhold til børns kost og sundhed. Er du i tvivl om, hvad dit barn skal spise, er dit barn kræsen eller andet, så kan du få professionel hjælp og løsninger, som passer til dit barn og jeres hverdag. Se mere på www.Diætisthuset.dk.

 – Af Klinisk diætist Heidi Rydahl Jensen Diætisthuset

diætisthuset

(Visited 6 times, 1 visits today)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *